5 разред
У току школске године ће се вршити континуирано формативно и сумативно оцењивање ученика. Формативна (описна) оцена ће бити део педагошке документације наставника и родитељ може бити упознат са њом на лични захтев. Сумативна ( бројчана) оцена је део евиденције ес-дневника. Свака оцена ће бити ученику јавно образложене на часу.
Ученикутокушколскегодинеможе добитисумативну оцену наоснову:
Ученикутокушколскегодинеможе добитиформативну оцену наоснову:
При проценистепена усвојености образовног садржаја узима се у обзир да ученик памти предходно научен садржај и разуме значај садржаја, користи научено у новим и конкретним ситуацијама, анализира садржај и његову структуру, гради сопствене закључке користећи наученоо и даје критички осврт према садржају.
Уколико ученик стиче образовање и васпитање по ИОП-у 1, оцењује се на основу ангажовањаи степенаоствареностиисхода,узприлагођавањеначина ипоступкаоцењивања индивидуалним потребама.
Уколико ученик стиче образовање и васпитање по ИОП-у 2, оцењује се на основу ангажовањаи степенаоствареностиприлагођенихциљеваи исхода,који судефинисаниуперсонализованомплану наставе иучења,узприлагођавање начина ипоступкаоцењивања.
ПЕТИ РАЗРЕД |
|
Област: Пореклоиразноврсностживогсвета |
|
довољан (2) |
- Зна дефиницију б иологије као науке, уме да наведе карактеристикеживихбића, разликујеживуи неживуприроду, препознаје основни лабораторијскиприбор,знадакористилупу, цртаипише; - Умеданаведеназиве5царставаитипичнепредставникеистих,знадасунајситнијаживабићаизграђенаодједнећелије,знадајећелијанајмањајединицаграђе свихвишећелијских организама,знаосновнеделове ћелије; - Зна основне карактеристике грађе биљака, животиња и човека, познаје основнуорганизацујуорганаукојимасеодвијајуживотнипроцеси; |
добар (3) |
- Разумеподелубиологијенабиолошкедисциплине,примењујекритеријумезаразликовањеживогод неживог, разумезначај експеримента; - разуме да постоје одређене разлике у грађи ћелија у зависности од функцијекоју обављају у вишећелијском организму, зна улогу појединих делова ћелије,разуме разлику између биљне и животињске ћелије, разуме нивое организацијејединке(знадасећелијегрупишуу ткива, даткиваизграђујуоргане...); - разуме да је за живот потребна енергија коју организми обезбеђују исхраном,разуме да су поједини процеси заједнички за сва жива бића (дисање, растење,размножавање...),разумедаупроцесу фотосинтезебиљкепроизводехрану; |
врло добар(4) |
- Разуме везу биологије и примењених биолошких наука (медицине, ветерине,фармације...), умесамосталнодаодредиувећање лупе; - познајекритеријумепокојимасецарствамеђусобноразликујунаосновуњиховихсвојстава; - разумедаиубиљнојиуживотињскојћелијисложенематеријемогудасеразграђујупричемусе ослобађаенергијаи дасетајпроцесзоведисање; - Зна да ј су организми у стању да осете и реагују на промене спољашње и унутрашње средине |
одличан (5) |
- показујевећеинтересовање,постављапитања,наводисвојепримере,уопштава,примењујеметодезаупознавањеприроде; - примењујекритеријумезаразликовањеживогоднеживогуграничнимслучајевима(нпр. деловиорганизма, плодови). |
Област: Јединствограђеифункцијекаоосноваживота |
|
довољан (2) Довољан (2) |
- зна да организми функционишу као независне целине у сталној интеракцијисаоколином,умедаразликујеикористиједноставнепроцедуре,техникеиинструментезаприкупљањеподатакаубиологији(посматрање,бројење,мерење) |
добар (3) |
- зна карактеристике и основне функције спољашње грађе биљака, животиња ичовека - идентификује основне прилагођености спољашње грађе живих бића наусловеживотнесредине,укључујућииосновнеодносеисхранеираспрострањење; |
врло добар(4) |
- познајеикористикритеријумезаразликовањебиљакаиживотињаипримењујеихутипичнимслучајевима - умедаобјасниприлагођеностиорганизама којиживеу обесредине– и у водиинакопну; |
одличан (5) |
- познајеикористикритеријумезаразликовањебиљакаиживотињаипримењујеихутипичнимслучајевима - умедаобјасниприлагођеностиорганизама којиживеу обесредине– и у водиинакопну; |
Област: Наслеђивањеиеволуција |
|
довољан (2) Довољан (2)
|
- разуме да јединка једне врсте даје потомке исте врсте, - зна основне појмове опроцесимаразмножавања - знадасвакаћелијауорганизмусадржигенетичкиматеријал, - знакако делујугениидасестеченеособинененаслеђују; |
добар (3) |
- разуме основне разлике између полног и бесполног размножавања - разумемеханизам настанка зигота - разуме зашто потомци личе на родитеље и њиховепретке,алинису идентичнисањима; |
врло добар(4) |
- знаданаразвићеорганизамапоредгенетичкогматеријалаутичеисредина - прикупља податке о варијабилности организама унутар једне врсте, табеларно играфичкиих представљаиизводиједноставнезакључке; |
одличан (5) |
- разумекаконастајуновеврсте,умедаобјасниинаводипримерезаваријабилност,мутације, модификације, мимикрију. |
Област: Живот у екосистему |
|
довољан (2) Довољан (2)
|
- препознаје основне еколошке појмове (животна средина, станиште, животназаједница) - препознајеутицајепојединихнеживихиживихфакторанаорганизме ипопулације, - уочаваразноликостекосистеманаЗемљи; - Препознаје каректеристичне врсте организама из окружења |
добар (3) |
- знадаобјасниосновнеприлагођеностиживихорганизаманаживотуваздушној, воденој и земљишној средини, - разуме значај природних добара узаштитиприроде(националнихпаркова,природнихрезервата,ботаничкихбашта,зоо-вртова); - Познаје врсте организма из окружење као и њихов начин живота и средину у којој живе |
врло добар(4) |
- разумепоследицезагађењаводе,ваздухаиземљишта,каоизначајочувањаприродних ресурса и уштеде енергије - разуме да су биљке значајне за исхрану издрављељудизбогсвогсастава(шећера, уља,витамина...); - Разуме разлоге због којих организми из окружења показују одређене облике понашања у средини |
одличан (5) |
- разумеутицајчовеканабиосферу,илуструјепримеримаделовањељудинаживотнусрединуипроцењујепоследицетаквих дејстава. - Познаје организме изван свох окружења као и њихове карактеристике. - Познаје средине у којима ти организми живе |
Област: Човек и здравље |
|
довољан (2) Довољан (2)
|
- познаје основне хигијенске мере и разуме зашто су потребне - познаје основнепринципездравеисхране - знадаболестизависности(претеранаупотребадувана, алкохола и дрога) неповољно утичу на укупан квалитет живота и знакомеможедасеобратизапомоћ (институцијама истручњацима); |
добар (3) |
- разумезначај и зна основне принципе правилног комбиновања животнихнамирница - знаиразумекакавзначајзаздрављеимајуумеренафизичкаактивностипоштовањебиолошкихритмова( сна, одмора); |
врло добар(4) |
- идентификује елементе здравог начина живота и у односу на њих уме дапроценисопственеживотненавикеиизбегаваризичнапонашања; |
одличан (5) |
- познаје узроке и физиолошке последице заразних болести - познаје главнекомпонентенамирницаињихову хранљиву вредност. |
6 РАЗРЕД
У току школске године ће се вршити континуирано формативно и сумативно оцењивање ученика. Формативна (описна) оцена ће бити део педагошке документације наставника и родитељ може бити упознат са њом на лични захтев. Сумативна ( бројчана) оцена је део евиденције ес-дневника. Свака оцена ће бити ученику јавно образложене на часу.
Ученикутокушколскегодинеможе добитисумативну оцену наоснову:
Ученикутокушколскегодинеможе добитиформативну оцену наоснову:
При проценистепена усвојености образовног садржаја узима се у обзир да ученик памти предходно научен садржај и разуме значај садржаја, користи научено у новим и конкретним ситуацијама, анализира садржај и његову структуру, гради сопствене закључке користећи наученоо и даје критички осврт према садржају.
Уколико ученик стиче образовање и васпитање по ИОП-у 1, оцењује се на основу ангажовањаи степенаоствареностиисхода,узприлагођавањеначина ипоступкаоцењивања индивидуалним потребама.
Уколико ученик стиче образовање и васпитање по ИОП-у 2, оцењује се на основу ангажовањаи степенаоствареностиприлагођенихциљеваи исхода,који судефинисаниуперсонализованомплану наставе иучења,узприлагођавање начина ипоступкаоцењивања.
ШЕСТИ РАЗРЕД |
|
Област: Јединствограђеифункцијекаоосноваживота |
|
довољан (2) |
- знадасуорганизмиизграђениодћелијаиосновнеделовећелије,каоиосновнеорганабиљака, животињаичовека; |
добар (3) |
- зна карактеристике и основне функције спољашње грађе биљака, животиња ичовека, идентификује основне прилагођености спољашње грађе живих бића науслове животне средине, укључујући и разлике између биљне и животињскећелије; |
врло добар(4) |
- познаје основну грађу органа биљака , животиња и човека и објасни њиховуулогу,као иулогенеких органелаућелији; |
одличан (5) |
- разуме положај органа биљака, животиња и човека и повезује их са њиховомулогом у организму; - умедаосмислиједноставанпротокол прикупљањаподатака иформулар зауписрезултата. |
Област: Животуекосистему |
|
довољан (2) Довољан (2) |
- препознаје основне еколошке појмове (животна средина, станиште, животназаједница) - препознајеутицајепојединихнеживихиживихфакторанаорганизме ипопулације; |
добар (3) |
- знадаобјасниразликеизмеђуеколошкихпојмова:животнасредина,станиште,популација, биоценозаитиповееколошких фактора; |
врло добар(4) |
- разуме рноврсност односа организама у популацији и биоценози, као иутицајееколошких факторанањих; |
одличан (5) |
- разуме утицај човека на биосферу, илуструје примерима деловање људи наживотну средину и процењује последице таквих дејстава, као и његов утицај наодносеорганизамау популацијиибиоценози. |
Област: Наслеђивање и еволуција |
|
довољан (2) Довољан (2)
|
- разумедајединка једне врстедаје потомке исте врсте,да објаснипојамнаслеђивања -знаосновнепојмовеопроцесимаразмножавања - знадасвакаћелија у организму садржи генетички материјал - зна како делују гени и да сестеченеособинененаслеђују; |
добар (3) |
- разуме основне разлике између полног и бесполног размножавања - разумемеханизамнастанказигота - разумезаштопотомциличенародитељеињиховепретке,алинисуидентичнисањима,каоиразликеизмеђуполнихителеснихћелија; |
врло добар(4) |
- зна да на развиће организама поред генетичког материјала утиче и средина, - прикупља податке о варијабилности организама унутар једне врсте, табеларно играфичкиих представљаиизводиједноставнезакључке; |
одличан (5) |
- разумекаконастајуновеврсте,умедаобјасниинаводипримерезаваријабилност,иобјаснизначајприроднеивештачкеселекције. |
Област:Пореклоиразноврсностживогсвета |
|
довољан (2) Довољан (2)
|
- уме да наведе карактеристике живих бића, разликује живу и неживу природ - препознајеосновнилабораторијскиприбор,знада користилупу,цртаипише; - зна да су најситнија жива бића изграђена од једне ћелије, зна да је ћелијанајмањајединицаграђесвихвишећелијских организама,знаосновне деловећелије - зна основне карактеристике грађе биљака, животиња и човека, познаје основнуорганизацујуорганаукојимасеодвијајуживотнипроцесиидаобјаснипојамеволуције; |
добар (3) |
- примењујекритеријумезаразликовањеживогоднеживог - разумезначајексперимента; - разуме да постоје одређене разлике у грађи ћелија у зависности од функцијекоју обављају у вишећелијском организму, зна улогу појединих делова ћелије,разуме разлику између биљне и животињске ћелије, разуме нивое организацијејединке (зна да се ћелије групишу у ткива, да ткива изграђују органе ...), даобјаснипојамваријабилностиу оквируврсте; - разуме да је за живот потребна енергија коју организми обезбеђују исхраном,разуме да су поједини процеси заједнички за сва жива бића (дисање, растење,размножавање...),разумедаупроцесуфотосинтезебиљкепроизводехрану; |
врло добар(4) |
- разуме везу биологије и примењених биолошких наука (медицине, ветерине,фармације...); - објаснипојам еволуцијеи основнефакторекоји доводедоње; - разуме да и у биљној и у животињској ћелији сложене материје могу да серазграђујупричемусе ослобађа енергијаи дасетајпроцесзоведисање; |
одличан (5) |
- показујевећеинтересовање,постављапитања,наводисвојепримере,уопштава,примењујеметодезаупознавањеприроде; - примењујекритеријумезаразликовањеживогоднеживогуграничнимслучајевима(нпр. деловиорганизма, плодови). |
Област:Човекиздравље |
|
довољан (2) Довољан (2)
|
- познаје основне хигијенске мере и разуме зашто су потребне, познаје основнепринципездравеисхране - знаосновнеизазивачеболестиикаконеповољноутичунаукупанквалитетживотаизнакомеможедасеобратизапомоћ(институцијама истручњацима); |
добар (3) |
- разуме значај и зна основне принципе правилног комбиновања животнихнамирница - знаиразумекакавзначајзаздрављеимајуумеренафизичкаактивностипоштовањебиолошкихритмова(сна, одмора); |
врло добар(4) |
- идентификујеелементездравогначинаживотаиуодносунањихумедапроценисопственеживотненавикеиизбегаваризичнапонашања; |
одличан (5) |
- познајеузрокеифизиолошкепоследицезаразнихболести,познајеглавнекомпонентенамирницаињихову хранљиву вредност. |
7 разред
У току школске године ће се вршити континуирано формативно и сумативно оцењивање ученика. Формативна (описна) оцена ће бити део педагошке документације наставника и родитељ може бити упознат са њом на лични захтев. Сумативна ( бројчана) оцена је део евиденције ес-дневника. Свака оцена ће бити ученику јавно образложене на часу.
Ученикутокушколскегодинеможе добитисумативну оцену наоснову:
Ученикутокушколскегодинеможе добитиформативну оцену наоснову:
При проценистепена усвојености образовног садржаја узима се у обзир да ученик памти предходно научен садржај и разуме значај садржаја, користи научено у новим и конкретним ситуацијама, анализира садржај и његову структуру, гради сопствене закључке користећи наученоо и даје критички осврт према садржају.
Уколико ученик стиче образовање и васпитање по ИОП-у 1, оцењује се на основу ангажовањаи степенаоствареностиисхода,узприлагођавањеначина ипоступкаоцењивања индивидуалним потребама.
Уколико ученик стиче образовање и васпитање по ИОП-у 2, оцењује се на основу ангажовањаи степенаоствареностиприлагођенихциљеваи исхода,који судефинисаниуперсонализованомплану наставе иучења,узприлагођавање начина ипоступкаоцењивања.
СЕДМИ РАЗРЕД |
|
Област: Наслеђивањеиеволуција |
|
довољан (2) |
- надасвака ћелијауорганизмусадржи генетичкиматеријал;-разликујећелијепрокаријаи еукарија - умеданабројии опишеделовеједра; - зназа појами основнуулогухромозома; - зназа улогуГрегора Менделаузачеткугенетике;израчунававероватноћу наслеђивањаполакодљуди; |
добар (3) |
- уочава и наводисличностии разликеизмеђубиљнихиживотињскихћелија; - умедаодредивезуизмеђу генаихромозома; - разликујетелесне хромозомеодполниххромозома; - разуме механизамнастанказигота; - разумезаштопотомциличенародитељеињиховепретке,алинисуидентичниса њима; - разуме начиненастајањагрешакаугенетичкомматеријалу; - знада наразвићеорганизамапоредгенетичкогматеријала утичеи средина; |
врло добар(4) |
- уме да објаснипојамкариотипи кариограм; - умедаобјаснипромененахромозомиматокомћелијскедеобеидаразликујепојмове:хомологнихромозомиихроматиде; - умедаобјасниграђу гена,каофакторанаслеђивања; - разумедаполнећелијенастајуодпосебнихћелијауорганизму; - повезујефазећелијскогциклусасапроменаманаследногматеријала; - графичкиприказује испољавањеболестикрозрецесивне алеле; - шематскиприказује иобјашњаванаслеђивањеполакодљуди; |
одличан (5) |
- уме да објаснићелијскиметаболизам; - упоређујехромозомепрокаријаиеукарија; - сагледаваразликеизмеђумитозеимејозеињиховуулогууразвићуиразмножавањувишећелијскихорганизама; - умедашематски прикажеиобјаснитриМенделоваправила; - аргументујевезу измеђунаследнихболестииутицајаживотнесредине; - графичкиприказује испољавањеболестикрозрецесивне алеле. |
Област: Пореклоиразноврсностживогсвета |
|
довољан (2) Довољан (2) |
- умеданаведекарактеристикеживихбића,препознајелабораторијскиприбор,знадакористилупу имикроскоп; - зна да се жива бића састоје из ћелија и основну грађућелије, зна основнеразликеизмеђу биљнеиживотињскећелије; - познаје основну грађу биљака, животиња и човека, основну организацију иулогубиљних иживотињских органа; |
добар (3) |
- разуме да постоје разлике у грађи ћелија у зависности од њихове функције,познајенајважнијеорганелеињиховеулоге,знаразликеизмеђубиљнеиживотињске ћелије, познаје нивое организације вишећелијског организма, знаштајенаследниматеријал ињеговуулогу; - примењујеосновнелабораторијскеметоде,посматрање ћелијамикроскопом; - познаје животне процесе: исхрану, дисање, излучивање, транспорт материја,размножавање код биљака и животиња и најважније органе који обављају тефункције; |
врло добар(4) |
- разумезначајдисања,исхранеиизлучивања; - разликујеполноодбесполногразмножавања; - објаснипојамеволуцијеиосновнефакторекојидоводедоње; |
одличан (5) |
- разумедасе ућелијамаразлажу сложенематеријепричему настајеенергија; - разуме везуизмеђу биологијеипојединихбиолошкихдисциплина; |
Област: Живот у екосистему |
|
довољан (2) Довољан (2)
|
- дефинише основне еколошке појмове (животнасредина, станиште, животназаједница,популација,еколошканиша,екосистем,биодиверзитет,биосфера); - препознаје представнике екосистема у непосредном окружењу и одговорно сеодносипремањима; - дефинишебиодиверзитет; - препознајеутицајељудскогделовањанаживотнусредину,основнемерезаштитеживотнесредине; |
добар (3) |
- разуме значење основних еколошких појмова (животна средина, станиште,животназаједница,популација,еколошканиша,екосистем,биодиверзитет,биосфера); - описујезначај биодиверзитетаивластитеодговорностизањегову заштиту; - разумезначај меразаштитеживотнесрединеизаспектаодрживогразвоја; - знаосновнеодносемеђучлановимаекосистема; - знатипичнеекосистемеуСрбији; |
врло добар(4) |
- описујеосновнеодносемеђучлановимаекосистемаиобјашњавакакоделови екосистемаутичу једнинадруге; - увиђазначајциклусакружењанајважнијихелеменатауекосистему; - разликујетипичнеекосистемеињиховенајважнијепредставникеуСрбији(биодиверзитетСрбије); - успостављавезуизмеђуузрокаипоследицаштетногдејствазагађујућихсупстанцинаживисветиживотнусредину; |
одличан (5) |
- умедаобјаснипреносесупстанцеиенергијеуекосистему,каоиразвојиеволуцијуекосистема; - процењујезначајмеразаштите,очувањаиунапређивањаживотнесрединеизнакакоможе даих примени; - повезујераспоредбиоманаЗемљи счиниоцимакојигаодређују; - разуме значај применепринципаодрживогразвојаусвакодневномживоту. |
Област: Јединство грађе и функције као основа живота |
|
довољан (2) Довољан (2)
|
- разликујесиметријутелаживотиња; - умедаразликује иобјасни животнеформе гљива; - разликујетиповестабалакодваскуларнихбиљака; - знадајећелијанајмањајединицаграђеифункцијесвихвишећелијскихорганизама; - разликујеначинеразмножавањабиљака(бесполно,полно,вегетативно); - умедаповеже растбиљкесклијањем семенаи развојембиљнихткива - наводиврстетелесногпокривачакодживотиња; - уме даобјаснирезликеизмеђу спољашњег иунутрашњегскелетаживотиња; - умеданаведеиобјасниграђунервногсистемакодразличитихгрупаживотиња; - наводиначинепријема иреаговањаживотиња надражи изспољашње средине; - разумезначајпроцесаисхранеуобезбеђивањуенергијезасвеживотнепроцесе; - умедаобјасниосновнеулогекрви; - наводиоргане заизлучивањекодчовека иразумењиховуосновнуулогу; - разликујебесполноиполноразмножавањеживотиња; |
добар (3) |
- уочававезуизмеђусиметрије,цефализацијеисегментацијеорганизама; - разликујекритеријумезагруписањеједноћелијскихпротиста; - разуме значај гљивазаприродуичовека; - умедаобјаснирад стоминогапарата; - уочавасличностииразликеизмеђубиљнихткива; - умеданацртаиобележи попречнипресеклиста; - објашњава начинеразмножавањабиљакабез семенаибиљакаса семеном - наводипримере покретабиљака; - објашњавасаставтелесногпокривачакодживотиња; - упоређујетиповескелетакодбескичмењакаикичмењака; - објашњаваначинепријемаиреаговањаживотињанадражиизспољашњесредине; - упоређујеграђу ифункцијуразличитихчулаживотиња; - објашњаваграђу нервногсистемакодразличитихгрупа животиња; - уочаваразликеуначинуисхранеиграђисистемаорганазаварењекодживотиња; - умедаобјаснизначајпроцесадисањауобезбеђивањуенергијезасвеживотнепроцесе; - умедаобјасниишематскиприкажеотворени затворенкрвни систем; - наводиграђуифункцијусистемаорганазаизлучивањекодбескичмењакаикичмењака; - објашњаваразликуизмеђуспољашњегиунутрашњег оплођења; |
врло добар(4) |
- разуме значајизгледателаживотињаутаксономији; - објашњавасличностииразликеуграђииначинуживотаједноћелијскихпротиста; - уочаваповезаносталгеигљивеуформи лишаја; - умедаобјасниповезаностграђеифункције биљнихоргана; - описујеприлагођеностибиљаказабољерасејавањесемена-разумезначајпупољаказаразвој биљке; - умедаповежеграђуиулогурожнихтворевина; - објашњавасаставкостијукичмењака; - наводиособинеи типовемишићакододређенихгрупаживотиња; - упоређујеграђу ифункцијуразличитихчулаживотиња; - умедаобјасниграђуифункцијунервнећелијеи нервногткива; - уочаваразликууначинудисањаиуграђисистемаорганазадисањекодживотиња; - упоређујеграђу иулогу крвнихћелија; - разуме процесстварањамокраће; - наводиначинеразмножавања кодбескичмењакаикичмењака; |
одличан (5) |
- препознајеиобјашњава чланковитостубиљномцарству; - повезујезнањаизбиологијеи математикеизрадомадекватнихзадатака; - припремаипостављаогледзаузгајањеинфузорија; - умедаодреди положајгљиваи лишајеванадрветуживота; - шематскиприказујеиобјашњавазначајисхране,дисањаиизлучивањакодбиљака; - упоређујеживотнециклусеразличитихгрупа биљака; - упоређујеграђу ифункцијутворнихитрајнихткива; - упоређујетелеснеомотачеињиховеулогекодразличитихгрупаживотиња; - уочаваиобјашњаваповезаностграђеифункцијелокомоторногсистема; - умедаобјаснинапримеру рефлекснуреакцијукодчовека; - разумеправилатрансфузијекрвиуАБО иRh-факторсистему; - објашњавазначајпречишћавањакрви; - разликујеиупоређујеначинеразмножавањакодбескичмењакаикичмењака. |
Област:Човек и здравље |
|
довољан (2) Довољан (2)
|
- именује иодређује положајорганачовека; - знаштејеадолесценција; - умедаидентификујеелементездравогначинаживотаиуодносунањихумедапроценисопственеживотненавикеидаизбегаваризичнапонашања; - препознајенајчешћеболести,стања,деформитете; |
добар (3) |
- описујеулогеоргана; - познајебиолошкисмисао адолесценције; - умедаприменимерепревенције,апосебносхватазначајвакцинацијеусклопутихмера; |
врло добар(4) |
- уoчава повезаностизмеђуграђеифункцијеорганаиорганскихсистемачовека; - умедаобјаснифизиолошкепроцесеорганизма човекаињиховуповезаност; - умедаопштазнањаопроменамаупубертетуповежесасопственимискуствима идасеодговорнопонашаувезисрепродуктивнимздрављем; - процењујекадаможесâмсебидапомогнеикадајепотребнопотражитилекарску помоћ. |
одличан (5) |
- тумачисадејствонервногиендокриногсистемауодржавањухомеостазеорганизма човека; - знаулогу нервногиендокриногсистемананастанакпроменеуадолесценцији; - објашњавамеханизмеипоремећајефункцијеорганскихсистемаиистичезначајимунитета; - наживотнестиловеи утицајмедијанапонашање младих; - повезује настанак болести (поготово болести зависности) с ризичним облицимапонашања и са стресом (односно с поремећајима психичког стања и здрављаличности). |
8 разред
У току школске године ће се вршити континуирано формативно и сумативно оцењивање ученика. Формативна (описна) оцена ће бити део педагошке документације наставника и родитељ може бити упознат са њом на лични захтев. Сумативна ( бројчана) оцена је део евиденције ес-дневника. Свака оцена ће бити ученику јавно образложене на часу.
Ученикутокушколскегодинеможе добитисумативну оцену наоснову:
Ученикутокушколскегодинеможе добитиформативну оцену наоснову:
При проценистепена усвојености образовног садржаја узима се у обзир да ученик памти предходно научен садржај и разуме значај садржаја, користи научено у новим и конкретним ситуацијама, анализира садржај и његову структуру, гради сопствене закључке користећи наученоо и даје критички осврт према садржају.
Уколико ученик стиче образовање и васпитање по ИОП-у 1, оцењује се на основу ангажовањаи степенаоствареностиисхода,узприлагођавањеначина ипоступкаоцењивања индивидуалним потребама.
Уколико ученик стиче образовање и васпитање по ИОП-у 2, оцењује се на основу ангажовањаи степенаоствареностиприлагођенихциљеваи исхода,који судефинисаниуперсонализованомплану наставе иучења,узприлагођавање начина ипоступкаоцењивања.
ОСМИ РАЗРЕД |
|
Област: Јединство грађе и функције као основа живота |
|
довољан (2) |
- разликује различите типове ћелија и самостално их црта - именује ћелијске органеле и препознаје их на слици - објашњава појам матичних ћелија - наводи различите примере дражи - повезује драж са органом који је региструје - набраја делове мозга - разуме улогу мозга - објашњава појам хормона и набраја неколико најзначајнијих хормона у људском организму - разуме значај хормона за очување здравља - зна да објасни појам транспирације - зна реакцију фотосинтезе и значај овог процеса за одржање живота на Земљи |
добар (3) |
- повеже грађу ћелије са улогом коју она у организму - повеже ћелијску органелу са улогом коју она има у ћелијском метаболизму - објашњава појам ензима - разуме улогу матичних ћелија и зна када оне настају - црта и обележава грађу нервне ћелије - наводи типове нераваж - повезује део мозга са његовом улогом - објашњава шта је рефлекс - разуме улогу симпатикуса и парасимпатикуса уз помоћ наставника - набраја основне делове ока - набраја основне делове ува - набраја основен укусе - објашњава појам стома и зна њихову улогу |
врло добар(4) |
- самостално црта ћелијске органеле и објашњава њихову улогу - пореди биљну и животињску ћелију и објашњава разлике - разуме механизам “кључ-брава” - разуме употребу матичних ћелија у будућности - разуме појам синапсе - црта грађу кичмене мождине и објашњава њену улогу - набраја дејство симпатикуса и парасимпатикуса на виталне органе - разуме улогу хипофизе у контроли рада осталих ендокриних жлезди - набраја фитохормоне - повезује делове ока са њиховом улогом - повезује делове ува са њиховом улогом - објашњава улогу коже у терморегулацији - разуме појам ћелијског дисања и поставља једначину |
одличан (5) |
- разликује различите типове ћелије под микроскопом - објашњава улогу ензима у метаболизму ћелије - разуме процес стварања протеина - разуме однос запремине и површине ћелије - зна називе ензима и тип супстрата - објашњава како функционише рефлексни лук - објашњава као функционише вегетативни нервни систем - истражује рад Александра Павлова на пољу рефлекса - разуме механизам повратне спреге - повезује фитохормоне са њиховом улогом - самостално црта грађу очне јабучице и ува - повезује адаптације у грађи са терморегулацијом - објашњава ћелијско дисање |
Област: Човек и здравље |
|
довољан (2) Довољан (2) |
- препознаје болесно од здравог стања организма - има одговоран однос према здрављу и схвата значај лекара - схвата последице употребе психоактивних супстанци - набраја факторе ризика за појаву дијабетеса - препознаје симптоме болести дијабетеса - препознаје симптоме кратковидости и далековидости - описује промене настале у пубертету и адолесценцији - објашњава значај репродуктивног здравља - зна да се заштити од полно преносивих болести (мере контрацепције) - зна како се шире заразне болести и мере превенције од истих |
добар (3) |
- објасни значај редовне лабораторијске анализе крви и урина - упоређује резултате анализе крви са рефернтним вредностима - исказује своје мишљење о злоупотреби стероида - разуме утицај буке на здравље - објашњава појам родне равноправности - уме да одреди период овулације - наводи полне болести и могућности инфекције |
врло добар(4) |
- тумачи стручне називе из лабораторијских анализа крви - повезује називе параметара са болестима - повезује изглед мокраће са болестима - препознаје поремећаје ендокриног, чулног и нервног система - повезује болести са узроком или узрочником - именује психоактивне супстанце |
одличан (5) |
- препознаје симптоме и разуме механизам настанка болести ендокриног система - препознаје симптоме мане и обољења ока - објашњава појам Брајевог писма и налази му практичну примену - на основу симптома закључује о којој је болести нервног система реч - разуме менстуални циклус код жена - повезује узрочнике полних болести са врстом обољења и мерама заштите - самостално приступа изради есеја о путевима преношења заразних болести |
Област: Порекло и разноврсност живота |
|
довољан (2) Довољан (2)
|
- Разуме значење појма “Еволуција” - Разуме значење појма “фосили” и наводи неке од примера - Набраја неопходне услове који су потребни за живот на Земљи - Зна порекло воде на Земљи - Зна порекло кисеоника на Земљи - именије организме коју су некада живели, а којих данас више нема и зна да их препозна на понуђеној фотографији |
добар (3) |
- Објашњава настанак планете Земље и временски се орјентише у настанку свемира, Земље и појаве првих облика живота - Од понуђених класа организама уме да направи временску ленту - Зна узроке великих изумирања на планети Земљи - Именује основне временске периоде (прекамбријум и камбријум) и наводи организме типичне за њих - Објашњава појам “строматолита” и разуме њихов значај - Набраја најважније адаптације организама за прелазак из водене на копнену животну средину |
врло добар(4) |
- Наводи правилним редоследом еоне и ере у развоју Земље - Повезује геолошке услове са еволуцијом живота - Самостално израђује временску ленту бескичмењака и кичмењака - Разуме појам “камбријумске експлозије” - Самостално приказује хемијским формулама атмосферу некада и сад - Повезује адптације код организама на еколошке услове којима су изложени - Црта и обележава грађу амниотског јајета |
одличан (5) |
- уме да на основу фотографије фосила опише услове у којима је организам живео - разуме “ефекат стаклене баште” на развој услова за живот на планети Земљи - зна разлоге великих изумирања на планети и маеханизам по ком су настала - схвата узрочно-последичну везу промене животних услова с еволуцијом живота на планети - самостално истражује давно нестале екосистеме на интернету - самостално израђује “дрво живота” |
Област: Наслеђивање и еволуција |
|
довољан (2) Довољан (2)
|
- уочава разлику у развићу са потпуним и непотпуним преображајем - разуме појомве: фетус, ембрион, органогенеза и метаморфоза - репродукује основне информације о Чарлсу Дарвину и његовом раду - зан да лоцира настанак човека и разуме његово порекло |
добар (3) |
- наводи улогу ембрионалних органа - зна фазе у развићу инеската и водоземаца - наводи разлику између дарвинове и Ламаркове теорије еволуције - зна да припадамо роду Homo |
врло добар(4) |
- објашњава фазе у развићу у току трудноће - именује хормоне одговорне за развиће код инсеката и водоземаца - разуме механизме природног одабирања и њен значај за еволуцију - наводи основне одлике аустралопитекуса, спретног човека, усправног човека и свесног човека |
одличан (5) |
- објашњав транслацију, репликацију и транскрипцију - наводи биљне хормоне и повезује их са променама у биљкама - самостално ради пројекат о Дарвиновом животу и раду - разуме механизам настанка нових врста |
Област:Живот у екосистему |
|
довољан (2) Довољан (2)
|
- наведе пример промене екоситема у времену уз помоћ наставника - разуеме одакле добијамо енергију - разуме значај заштите сваког живог бића - зна типове шумских екосистема у Србији - зна типове водених екосистема у Србији и њихову поделу |
добар (3) |
- објасни појам сукцесије - наведе фазе сукцесије - објасни кружење воде у екосистему - препознаје тип односа живих бића на примеру - набраја обновљиве и необновљиве природне ресурсе - набраја узроке нестајања врста |
врло добар(4) |
- разуме поделу на примарне и секундарне сукцесије - разуме појам крижења материје и протицање енергије - објашњава појам мутуализма и коменсализма - објашњава појам еколошког отиска - разуме механизме нестанка врста - набраја нестале врсте - набраја ретке и угрожене врсте - разуме “ефекат стаклене баште” - разуме значај озонског омотача |
одличан (5) |
- повезује азотофиксацију, нитрификацију и денитрификацију у кружењу азота - објашњава кружење угљеника и проток енергије - на датом примеру одређује тип симбиозе - зна да израчуна еколошки отисак - објашњава механизам одрживог развоја - повезује људску активност и механизам нестанка врста - зна разлику између ендемита и реликта - објашњава појам интродукције, реинтродукције и инванзивен врсте - прати актуелности о климатским променама путем масмедија |