КРИТЕРИЈУМИ ОЦЕЊИВАЊА ГЕОГРАФИЈА ЗА 5. РАЗРЕД Наставник:Ана Анђелковић
ТЕМА |
|||||
2 |
3 |
4 |
5 |
||
ЧОВЕК И ГЕОГРАФ ИЈА |
-зна пд кпјих реши пптише реш гепграфија -зна кп је први ппменуп реш гепграфија -зна да дефинище предмет прпушаваоа гепграфије -зна какп се дели геграфија кап наука |
-објашњава елементе географског омотача (литосфера, хидросфера, атмосфера, биосфера) -објашњава природне и друштвене процесе и објекте -познаје како се дели географија и објашњава основне одлике физичке , друштвене и регионалне географије |
-наводи примере повезаности географије и других наука |
-да одговори на питање зашто учимо географију -да одговори на питање о загађењу животне средине и заштити од загађења |
|
ВАСИОНА |
-зна да дефинище васипну -разликује ппјмпве Васипна, галаксија, Млешни пут, Суншев систем, Земља -навпди планете Суншевпг система |
-разликује небеска тела и наводи њихове карактеристике(звезде, планете, сателити, астероиди, метеориди, комете) - разликује метеоре, метеориде, метеорите |
-објасни и прикаже структуру Сунчевог система и положај Земље у њему -наводи примере комета, најважнијих датума за истраживање Васионе (лансирање првог сателита, први човек у свемиру, први човек на Месецу...) |
-одреди положај Месеца у односу на Земљу и именује месечеве мене -наводи примере коришћеља вештачких сателита -показује интересовање, поставља питања, наводи своје примере везане за Васиону |
ПЛАНЕТА ЗЕМЉА |
ОБЛИК И КРЕТАЊА ЗЕМЉЕ |
-навпди каквпг је пблика Земља -дефинище щта је глпбус -зна да наведе називе кпнтинената и пкеана -навпди и разликује земљина кретаоа |
-помоћу глобуса описује облик Земље и наводи доказе о њеном облику - помоћукартеописујераспоредко пна и воденаЗемљи и наводиназивеконтинената и океана -објашњава земљина кретања и њихове последице -разуме појам преступне године на основу трајања револуције |
-објашњава деловање Земљине теже на географски омотач -повезује смер ротације са сменом дана и ноћи -повеже револуцију Земље са сменом годишњих доба на северној и јужној полулопти и појавом топлотних појасева -помоћу глобуса разликује и објасни Земљина кретања и њихове последице |
- повеженагнутостземљинеосесара зличитомосветљеношћуповршин еЗемље -показује веће интересовање, поставља питања и вези часовних зона -самостално повезује обданицу и број часовних зона |
ПЛАНЕТА ЗЕМЉА |
УНУТРАШЊА ГРАЂА И РЕЉЕФ ЗЕМЉЕ |
- зна пснпвнепмпташеунутращое грађеЗемље -зна унутращое и сппљащое силе -разликује типпве стена и нашин настанка -разликује епицентар и хиппцентар -дефинище елементе вулкана и оихпву ппделу -дефинище пснпвне ппјмпве рељефа(планина, низија, брдп, висправан, расед, бпра) -дефинище прпцесе ерпзије и акумулације -разликује пснпвне типпве рељефа настали радпм сппљащоих сила(решна дплина, делта, ада, дина, пећина,...) |
-опише процес вулканске ерупције и њене последице -разликује хипоцентар и епицентар и наведе трусне зоне у свету и у Србији -помоћу фотографија или узорка стена разликује основне врсте стена -објашњава и разуме како долази до формирања планина(хоризонтални и вертикални тектонски покрети) -објашњава начин деловања спољашњих сила(деловање река, ледника, морских таласа,...) |
-помоћу карте и цртежа опише начине и последице кретања литосферних плоча (вулканизам, земљотреси, набирање и раседање); -наведе поступке које ће предузети за време земљотреса; -показујући на карти објашњава „ватрени појас Пацифика“ кроз примере -помоћу карте и цртежа описује и наводи примере за деловање спољашњих сила |
-објашњава мењање облика ивеличине континентата кроз историју -описује настанак стена и наводи примере за њихово коришћење -описује процес кружења стена у природи на основу деловања унутрашљих и спољашњих сила - показује веће интересовање, поставља питања, наводи своје примереерозивних и акумулативних процеса - анализира узрпке и ппследиценегативнпгделпваоаљ удина рељеф |
ПЛАНЕТА ЗЕМЉА |
ВАЗДУШНИ ОМОТАЧ ЗЕМЉЕ |
-дефинище атмпсферу -зна састав и слпјеве атмпсфере -дефинище време и климу -навпди климатске елементе и фактпре -зна да наведе пснпвне климатске типпве |
-објашњава и разуме значај тропосфере и озоносфере -наводи, објашњава климатске елементе и инструменте за њихово праћење -објашњава утицај климатских фактора на промену климатских елемената -наводи и разуме одлике климатских типова |
-анализира клима-дијаграм -наводи примере екстремних временских прилика у свету -разуме значај атмосфере за живот људи и њихове делатности -разуме важност и могућност личног учешћа у заштити, обнови и унапређивању атмосфере |
-анализира узроке и последице негативног деловања људи на атмосферу(глобално загревање, озонске рупе, киселе кише, климатске промене) - логички закључује и може да опише међусобну повезаност и зависност биљног и животињског света, рељефа, климе, земљишта и човека -показује веће интересовање, поставља питања, наводи своје примере угрожености атмосфере |
ПЛАНЕТА ЗЕМЉА |
ВОДЕ НА ЗЕМЉИ |
-препознаје и чита географске и допунскеелементек арте - знаодноскопнен ихиводенихповр шиннаЗемљи - знадајесветскомореједин ственаводенаповршинак ојучинеокеани, мора, заливи и мореузи -мпжедапреппзна и именујепкеане и већампранаЗемљи |
-разликује и објашњавагеографскечињен ице-објекте,појаве, процесе и односе у Земљинимсферама - можедаопишеобликеразуђен остиобала и дапрепознанагеографскојкар тинајразуђенијеобалеконтине ната и регија -. умеданаведе и опишесвојстваморскеводе и њенакретања - разликујеречнумрежу,речн исистем и речнислив -. уменагепграфскпјкартидаппкажеп кеане, већампра, заливе, мпреузе, реке, решнесистеме, сливпве, развпђа и језерасвета |
- разумезначај моразаживотљуди и њиховеделатности -разумеважност и могућностличногучешћа у заштити, обнови и унапређивањувода и животнесредине - можедаобјасниподелујезерапр еманачинупостанкањиховихба сена и значајјезера - умедакпристиразлишитеизвпре инфпрмација (учбеник, наушнппппуларнулитературу, енциклппедије, Интернет. |
- Самостално објашњавазначајморазаживотљуд и и њиховеделатности -Предлаже акције и разумеважност и могућностличногучешћа у заштити, обнови и унапређивањувода и животнесредине -Самостално објашњаваподелујезерапремана чинупостанкањиховихбасена и значајјезера - Презентује инфпрмације и кпристиразлишитеизвпреинфпрм ација (учбеник, наушнппппуларнулитературу, енциклппедије, Интернет. |
ПЛАНЕТА ЗЕМЉА |
БИЉНИ И ЖИВОТИЊСКИ СВЕТ НА ЗЕМЉИ |
-именујебиосферу и препознајењенеодлике - знаданаведеосновнепр ироднезоне - мпжедапбјасниппјамбипсф ере |
-разликује и објашњавагеографск ечињенице и процесе у биосфери - знакојифакториусловљавају распрострањеностбиљног и животињскогсветанаЗемљи - објашњаваприроднезоненаЗ емљи - знавертикалневегетацијскеспра тпве |
-објашњава физичкезаконитости у биосфери разумеутицајприроднихфак торанаразвојбиљног и животињскогсвета и нањиховхоризонтални и вертикалнираспоред;знаћеп рироднезоненаЗемљи - умедапокаженагеографскојк артисветазоналнираспоредб иљака и животињанаЗемљи - мпжедаппищемеђуспбнуппвез анпст и зависнпстбиљнпг и живптиоскпгсвета, рељефа, климе, земљищта и шпвека -мпжедасхватиузрпке и ппследиценегативнпгделпваоа људинабиљни и |
- Анализира узрпке и пбјащоава физичкезаконитости у биосфери - Самостално тумачиутицајприроднихфакт оранаразвојбиљног и животињскогсвета и нањиховхоризонтални и вертикалнираспоред –разуме узроке и објашњаваприроднезоненаЗе мљи -логички закључује и можедаопишемеђусобнуповез аност и зависностбиљног и животињскогсвета, рељефа, климе, земљишта и човека -Анализира узрпке и ппследиценегативнпгделпваоаљ удинабиљни и живптиоскисветнаЗемљи |
живптиоскисветнаЗемљи |
КРИТЕРИЈУМИ ОЦЕЊИВАЊА
Наставник: Ана Анђелковић
ТЕМА |
|||||
2 |
3 |
4 |
5 |
||
1.Друшт во и геогра фија |
-наведе појам и поделу друштвене географије |
-именује гране друштвене географије и наводи њихов предмет проучавања |
-објасни појам природне и географске средине и да их препозна на карти – објашњава шта проучавају: географија становништва, географија насеља, економска географија, политичка географија |
-доводи у везу размештај светског становништва са природним карактеристикама простора – успоставља везу између физичко–географских и друштвено–географских објеката, појава и процеса – повезује знање и решава задати проблемски задатак – користи основне географске појмове повезане с друштвеном географијом |
|
2.Геогра фска карта |
– наведе шта чини географску мрежу – разликује паралеле и меридијане – наводи методе представљања рељефа на карти |
– анализира, чита и тумачи општегеографске и тематске карте – дефинише појам географске карте – наводи елементе географске карте - упореди појам упоредника и подневка -опише и објасни изглед географске карте |
– изведе закључак о значају постојања географске мреже на карти – дефинише и објасни географску ширину и дужину – анализира, чита и тумачи општегеографске и тематске карте – дефинише математичке |
– одреди положај неког места у односу на екватор/Гринич – доведе у везу географску мрежу и часовне зоне – одређује математичкогеографски положај на Земљи |
- распознаје и прави разлику између методе боја, изохипси, шрафирања, сенчења -познаје начине оријентације у простору у природи – дефинише појам надморске и релативне висине |
елементе, географске елементе и допунске елементе -објасни појам географске ширине и дужине -објасни улогу размера и размерника у мерењима на карти -препозна на карти контурне, линијске и ванразмерне картографске знакове и објасни када се користе -разликује врсте облика у рељефу помоћу методе боја -оријентише се у простору користећи компас, географску карту и сателитске навигационе системе – именује различите врсте картографских знакова – примењује знање о картографским знацима њиховим исцртавањем на својој географској карти – наводи пример за сваку врсту географске карте према размери – одређује у коју групу географских карата према размери спада задата карта |
– примени стечено знање у одређивању координата дате тачке – образложи начин примене пропорције у добијању растојања у природи помоћу размере -објасни појам картографска мрежа – одреди растојање у природи помоћу размере карте -прати инструкције и на основу њих одређује стварна растојања између тачака на Земљи – упоређује исти географски објекат на картама различите размере – образлаже различито приказивање истог географског објекта на картама различите размере – демонстрира начин оријентације географске карте – оријентише се у простору користећи компас, географску карту, сателитске навигационе системе – да у свакодневном животу примењује стечена знања из картографије -научено градиво |
– дефинише појам изобата и изохипса – објашњава шта се приказује методом сенчења и шрафа |
примењује у пракси -активно учествује у дискусији на часу |
||||
3.Стано вништ во |
познаје основне појмове о становништвуи насељима и уочава њихов просторни распоред -зна појам екумене и њене границе -зна појмове наталитета, морталитета и природног прираштаја -зна да наведе основне структуре становништва (полна, старосна, расна, национална, верска, образовна, професионална) |
-разликује и објашњава кретање становништва (природно и механичко) и структуре становништва -може да наведе природне и друштвене факторе који утичу нагустину насељености -наопштегеографској и тематској карти умеда покаже области на Земљи у који- ма су услови за живот становништва најповољнији, а у којима сунеповољни -може да наведе континенте, регије и државе у којима је висок и низак природни прираштај – разликује екумену од анекумене – дефинише појмове |
-објашњава утицај природних и друштвених фактора на развој и размештај становништва и насеља -разуме узроке и последице високог и ниског природног прираштаја -уме да одреди густину насељености континената и држава света -разуме потребу планирања породице (смањивање или повећавање стопе природног прираштаја) -разуме појам миграције и наводи узроке и последице миграција у свету и Републици Србији -разуме узроке и последице урбанизације и |
-Самосталнообјашњава утицај природних и друштвених фактора на развој и размештај становништва и насеља -Критички разматра узроке и последице високог и ниског природног прираштаја -Примењује знања иуме да одреди густину насељености континената и држава света -Схвата важност и потребу планирања породице (смањивање или повећавање стопе природног прираштаја) -Анализира последице миграција и наводи узроке и последице миграција у свету и Републици Србији -Схвата важност |
природни прираштај, наталитет и морталитет наводи поделу становништва према старости, полу и раси |
повезивања насеља у урбане системе (конурбације, мегалополиси) – показује на карти најгушће насељене области – зна узроке великог пораста броја становника – објасни разлику између позитивног и негативног природног прираштаја –дефинише појам миграције, емиграције и имиграције – наведе основне структуре становништва – објасни и наведе пример расизма – анализира полно- старосне пирамиде |
урбанизације и повезивања насеља у урбане системе (конурбације, мегалополиси) – препознаје разлоге миграционог кретања – објашњава узроке последице миграција |
и |
|||
4.Насељ а |
– наводи разлике између села и града – анализира различите типове села |
-анализира географски положај насеља -објасни утицај природне средине и привреде на размештај насеља – анализира различите типове села |
-препозна и упореди различите типове насеља у свету и нашој земљи -доводи у везу типове насеља и урбане и руралне процесе са структурама становништва, миграцијама, економским и глобалним појавама и процесима -уочи типове села по |
-објасни континуиране процесе у развоју насеља и даје примере у Србији, Европи и свету -анализира утицај природне средине на на размештај и типове села -активно учествује у дебати и раду на часу – доводи у везу типове насеља са физичко- |
распореду кућа у њима и да покаже на карти света и карти Србиије -објасни и разуме појам деаграризације и депопулације села, наведе разлоге који доводе до ње -објасни појам првих градова на свету, градске зоне и показује их на конкретним примерима, на карти света -објасни историјски развој урабанизације -објасни појам града, агломерације и мегалополиса и разлику међу њима – одређује математичкогеографски положај на Земљи |
географским и друштвеноекономским чиниоцима – повезује положај насеља с топлотним појасевима на Земљи – анализира различите типове градова – наводи примере урбанизације у свету повезује знање с примерима из свакодневног живота |
||||
5.Привр еда |
– наведе поделу привреде на делатности и секторе – образлаже појмове саобраћај, туризам и саобраћајно чвориште – образлаже појмове ратарство, воћарство и виноградарство, сточарство |
– помоћу географске карте анализира утицај природних и друштвених фактора на развој и размештај привредних делатности – образлаже појмове екстензивне и интензивне пољопивреде и |
– доведе у везу развој привреде с утицајем на природну средину доводи у везу размештај индустрије и квалитет животне средине – набраја гране саобраћаја и туризма – дефинише гране квартарног сектора – анализира утицај |
– доводи у везу размештај привредних објеката и квалитет животне средине – повезује знање са свакодневним животом – образлаже појмове тешка и лака индустрија – доноси закључке и презентује позитивне, негативне и интересантне последице саобраћаја и |
човекових делатности на животну средину |
туризма – доводи у везу услужне делатности и квалитет животне средине – повезује знање са свакодневним животом – објасни разлику у степену развијености држава света – анализира поступак мерења свог еколошког отиска и изводи закључак колико утиче на загађеност – планира поступке за смањење загађења животне средине |
||||
6.Држав а и интегр ацион и процес и |
-објасни појмове држава, државна територија, државна граница |
– доведе у везу значај и близину реке за формирање држава -објасни и разликује појмове државна, природна и етничка граница -објасни и разликује облике владавине – упореди државно уређење монархије и републике – дефинише појам главни град |
-представи процесе који су довели до формирања савремене политичкогеографске карте света -објашњава појам административнотериторијално уређење -објасни како се одређује географски положај државе – наведе пример првих држава у свету |
-користи тематске карте и на њима препознаје границе земаља, њихове територије и главне градове - анализира и упореди специфичности различитих облика владавине -упореди и анализира различите географске положаје земаља на географској карти -упореди географски положај Србије у односу на неке друге земље света(у Европи и ван ње) објасни појмове НАТО, Уједињене нације, |
Европска Унија -представи процесе који су довели до формирања савремене политичкогеографске карте света -анализира и дискутује на тему неповредивости државних граница -објашњава и анализира узроке који доводе до оружаних сукоба у свету -наводи примере конкретних оружаних сукоба између држава -научено градиво примењује у пракси -активно учествује у дискусији на часу – представи значај интеграционих процеса – анализира и упореди међународне организације и њихову улогу у свету |
|||||
7.Геогра |
-именује континенте на |
-објасни и на карти |
-објасни појмове Стари и |
-Уочава начин на који се формирају климатски |
фија Европ е |
Земљи -препознаје основне појмове о становништву -зна порекло назива Европе, величину Европе и њено простирање |
покаже геогрфски положај Европе -покаже на карти мора и океане на које излази Европа -покаже на карти крајње тачке Европе -покаже на карти велике градове Европе -разуме зашто је географски положај Европе веома повољан -може на географској карти Европе да уочи облике разуђености њених обала и именује их (већа полуострва, острва, мора, заливи, мореузи) -уочава на географској карти Европе најкрупније облике рељефа и именује их (веначне и громадне планине, висоравни, пространенизије) -препознаје на географској карти велике европске реке, пловне системе ијезера |
Нови свет -илуструје уз помоћ карте најважније географске објекте на простору Европе -објасни и на карти покаже размештај становништва Европе -објасни карактеристике привреде у високо, средње развијеним и неразвијеним земљама Европе -издвоји и на карти покаже регије Европе -разликује климатске типове и наводи примере утицаја појединих типова климе на живот и рад људи -објашњава разлике и уме да издвоји географске регије у Европи. -знагеографски распоред биљних и животињских врста европског континента, њихову хоризонталну и вертикалну распрострањеност (арктичку пустињу, тундру, степу, четинарску и |
типови и наводи примере утицаја појединих типова климе на живот и рад људи -објашњава географске везе (просторне и каузалне, директне и индиректне) и законитости (опште и посебне) у Европи и уме да издвоји географске регије -Самостално објашњава географски распоред биљних и животињских врста европског континента, њихову хоризонталну и вертикалну распрострањеност (арктичку пустињу, тундру, степу, четинарску и листопадну шуму) и њихов значај -Анализира узроке иможе да објасни природно и механичко кретање становништва Европе -Примењује знања и процењује међусобну повезаност и односе држава и регија Европе -служи се картом Европе |
|
листопадну шуму) и њихов значај -може да објасни природно и механичко кретање становништва Европе |
-активно учествује у часу |
КРИТЕРИЈУМИ ОЦЕЊИВАЊА
ГЕОГРАФИЈА ЗА 7. РАЗРЕД Наставник: Ана Анђелковић
ТЕМА |
|||||
2 |
3 |
4 |
5 |
||
Европа |
- уме да на географској карти света одреди математичко- географски положај Европе, њене географске координате и простирање - именује најкрупније рељефне целине и и препознаје их |
-Ученик уме да наброји чланице бивше СФРЈ, одреди географски положај свих држава чланица и њихових главних градова и уме да наведе природне одлике свих држава. - Ученик уме да прикаже границе Јужне Европе на карти, објасни значај регије, именује државе које припадају Јужној Европи и прикаже групе народа које је насељавају; - Ученик уме да прикаже границе Средње Европе на карти, објасни значај регије, именује државе које припадају Средњој Европи и прикаже групе народа које је насељавају; - Ученик уме да прикаже границе Северне и Источне Европе на карти, објасни значај регија, именује државе које им припадају и прикаже групе народа које их насељавају; |
- Ученик уме да одреди географски положај Италије, наведе главни град, веће реке и планине, типове климе; - Ученик уме да одреди географски положај Шпаније, наведе главни град, веће реке и планине, типове климе; - Ученик уме да одреди географски положај Грчке, наведе главни град, веће реке и планине, типове климе; - Ученик уме да одреди географски положај Немачке, наведе главни град, веће реке и планине, типове климе; - Ученик уме да одреди географски положај УК Велике Британије и Северне Ирске, Краљевине Норвешке и Руске Федерације, наведе главне градове, веће реке и планине, као и типове климе; |
Ученик уме да објасни појам интеграција; Ученик уме да именује чланице Европске уније и наведе циљеве Уније. -Самостално тумачи повезаност и Међусобно условљавање свих природних и друштвених елемената на територији Европе -Самостално тумачи значај Европске уније у унапређењу економије и добробити грађана |
|
Азија |
Ученик уме да одреди географски положај Азије и границе пружања континента; |
Ученик уме израчуна густину насељености, анализира карту густине насељености Азије, |
Ученик уме да одреди географски положај |
- Самостално тумачи повезаност и Међусобно условљавање свих |
Ученик уме да наведе природне карактеристике Азије – заливе, острва, полуострва, планине, висоравни, пустиње, климатске типове, реке, језера; |
именује породице народа и њихов размештај на териотрији континента; - схвата да се подаци о становништву, његовим одликама и структури добијају наоснову пописа становништва - уме да израчуна просечну густину насељености на основу података о површини територије и броја њених становника - зна шта се подразумева под структуром становништва и може да наведе све структуре становништва |
Југозападне и Јужне Азије, објасни њихов привредни и саобраћајни значај, именује државе које припадају овим регијама и прикаже групе нродна које их насељавају. Ученик уме да одреди географски положај Југоисточне, Источне и Центеалне Азије, објасни њихов привредни и саобраћајни значај, именује државе које припадају овим регијама и прикаже групе нродна које их насељавају. |
природних и друштвених елемената на територији Азије (рељеф, клима, воде, тло, биљни и животоњски свет, становништво, насеља, људске делатности) - Уочава начин како се издвајају географске регије и уме самостално даобјасни њихове основне одлике. |
||
Африка |
- Ученик уме да одреди географски положај Африке и границе пружања континента; - Ученик уме да наведе природне карактеристике Африке – заливе, острва, полуострва, планине, висоравни, пустиње, климатске типове, реке, језера; |
- схвата да се подаци о становништву, његовим одликама и структури добијају наоснову пописа становништва - уме да израчуна просечну густину насељености на основу података о површини територије и броја њених становника - зна шта се подразумева под структуром становништва и може да наведе све структуре становништва Ученик уме да објасни значење појмова оаза, сахел, шот, вади. |
Ученик уме да објасни значење појма сафари туризам; - познаје и уважава различитости народа и култура. — уочава битно, — лако разуме, закључује и репродукује чињенице, дате дефиниције и законитости |
-Корист различите изворе података,анализира и презентује податке о природном кретању становништва самостално закључује на основу датих података, — критички расуђује, — решава проблеме на нивоу стваралачког мишљења, — поседује богат речник и лако се садржајно усмено и писмено изражава, — лако и брзо примењује стечена знања, — испољава креативну активност на већини часова тог предмета, — показује интересовања и самоиницијативност за проширивање стечених знања знањима из других предмета - Схвата важност и уважава различитости народа и култура. |
Северна Америка |
Ученик уме да одреди географски положај Северне Америке и границе пружања континента и уме да објасни регионалну поделу континента; |
Ученик уме да наведе природне карактеристике Северне Америке – заливе, острва, полуострва, планине, висоравни, пустиње, климатске типове, реке, језера. - Ученик уме да израчуна густину насељености, анализира карту густине насељености Северне Америке, именује породице народа, прикаже њихов размештај на териотрији континента и да представи религијску структуру Северне Америке; - Ученик уме да именује староседеоце континента и покаже које пределе су населили; |
- разуме важност одрживог коришћења природних ресурса - објашњава привредни значај туризма и утврђује перспективе развоја - зна начине заштите и рационалног коришћења природних ресурса - Ученик уме да објасни значење појма Силицијумска долина; - Ученик уме да именује високоразвијене земље Северне Америке; |
- објашњава разлоге и потребу бржег развоја и унапређивања пољопривредне производње - схвата значај одрживог коришћења природних ресурса - самостално објашњава друмски, железнички, речноканалски и ваздушни саобраћај и наводи предности и недостатке за сваку грану саобраћаја - процењује утицај и значај спољне трговине на прилив девизних средстава у земљу - Схвата важност иобјашњава привредни значај туризма и утврђује перспективе развоја - смостално, у пару или групи презентује начине заштите и рационалног коришћења природних ресурса |
|
Јужна Америка |
Ученик уме да одреди географски положај Јужне Америке и границе пружања континента; |
Ученик уме да наведе природне карактеристике Јужне Америке – заливе, острва, полуострва, планине, висоравни, пустиње, климатске типове, реке, језера; -Ученик уме да објасни појмове кампос и љанос. |
- Ученик уме да израчуна густину насељености, анализира карту густине насељености Јужне Америке, именује породице народа, прикаже њихов размештај на териотрији континента и да представи религијску структуру Јужне Америке; - Ученик уме да именује високоразвијене земље Јужне Америке; |
— показује интересовања и самоиницијативност за проширивање стечених знања знањима из других предмета - Схвата важност и уважава различитости народа и култура |
|
Аустралија |
- |
— показује интересовања и |
|||
Ученик уме да одреди географски положај Аустралије и границе пружања континента; |
- Ученик уме да наведе природне карактеристике Аустралије – заливе, острва, полуострва, планине, висоравни, пустиње, климатске типове, реке, језера; Ученик уме да објасни појам кирк; - Ученик уме да именује староседеоце континента; - Ученик уме да одреди географски положај Океаније; |
Ученик уме да наведе веће архипелаге и острва која им припадају. |
самоиницијативност за проширивање стечених знања знањима из других предмета - Схвата важност и уважава различитости народа и култура |
||
Поларне области |
- Ученик уме да одреди географски положај Антарктика и Арктика; - Ученик уме да именује истраживаче који су допринели открићу поларних области; |
- Ученик уме да наведе најкрупније облике рељефа; - Ученик уме да наведе државе које полажу право на истраживање Антарктика; |
Ученик уме да наведе континенте који представљају део северне поларне области. |
- Самостално тумачи Појмове - Анализира значај политичког и економског повезивања држава |
КРИТЕРИЈУМИ ОЦЕЊИВАЊА
ГЕОГРАФИЈА ЗА 8. РАЗРЕД
Наставник: Ана Анђелковић
ТЕМА |
|||||
2 |
3 |
4 |
5 |
||
ГЕОГРАФСКИ ПОЛОЖАЈ ГАРНИЦЕ И ВЕЛИЧИНА СРБИЈЕ |
-уме да на географској карти света одреди математичко- географски положајСрбије, њене географске координате и простирање -зна да се Србија налази у умереном топлотном појасу -уме да на географској карти Европе и Балканског полуострва одреди физичко- географски положај Србије -зна да је Србија јужнпеврппска,балканска , панпнска,ппдунавска, средопеврппска земља -зна државе с кпјима се Србијаграниши |
-уме дана географској карти света, Европе и Балканског полуострваодредисаобраћајно-географски положај Србије -упшава на гепграфскпј карти света, Еврппе и Балканскпг пплупстрва теритпријалну ппвезанпст Србије и других регија и држава -зна да се Србија налази на дпдиру јужне, средое и истпшне Еврппе, а у близини југпзападне Азије и северпистпшне Африке |
-разуме зашто је Србија вековима била на удару различитих освајача -уме да на географскојкарти Србије одреди природне и вештачке границе -упоређује величину територије, број становника и просечну густину насељености Србије и других држава на Балканском полуострву и у Европи -разуме слпженпст и ппвпљнпст гепграфскпг пплпжаја Србије у Еврппи и оегпв утицај на истпријски, културни, друщтвенп- екпнпмски и пплитишки развпј Србије |
-самостално објашњава зашто је Србија вековима била на удару различитих освајача -примењује знања и уме да на географскојкарти Србије одреди природне и вештачке границе -Анализира и прпцеоује слпженпст и ппвпљнпст гепграфскпг пплпжаја Србије у Еврппи и оегпв утицај на истпријски, културни, друщтвенп- екпнпмски и пплитишки развпј Србије |
|
ПРИРЕОДНЕ ОДЛИКЕ СРБИЈЕ |
-именује најкрупније рељефне целине у Србији (панонска и планинска рељефна целина) и препознаје их на географској карти Србије -именује планине, низије, котлине, веће реке бање, језера ) |
-одређује географски положај панонске рељефне целине на географској карти Србије и описује одлике њеног рељефа (острвске планине, алувујалне равни, пешчаре и лесне заравни) |
-објашњава повезаност и међуусловљеност свих природних и друштвених елемената на територији наше државе (рељеф, клима, воде, тло, биљни и животоњски свет, становништво, насеља, људске |
-Самостално тумачи повезаност и Међусобно условљавање свих природних и друштвених елемената на територији наше државе (рељеф, клима, воде, тло, биљни и животоњски |
и препознаје их на географској карти Србије -наводи типове климе и земљишта |
-одређује географски положај планинске рељефне целине на географској карти Србије и описује Родопску масу, западну и источну зону веначних планина и зна имена планина и котлина -наводи и описује географске регије уСрбији -именује спољашње и унутрашње факторе климе и описује основне одлике типова климе у Србији -именује морске сливове у нашој држави , веће реке и описује њихове одлике, значај и загађеност -описује постанак језера у Србији и зна њихову поделу,размештај и значај -пписује пдлике типпва земљищта у Србији и зна оихпв размещтај и знашај |
делатности) -уме да издвпји гепграфске регије на теритприји Србије и пбјасни оихпве пснпвне пдлике |
свет, становништво, насеља, људске делатности) -Упшава нашин какп се издвајају гепграфске регије на теритприји Србије и уме сампсталнп дапбјасни оихпве пснпвне пдлике. |
||
СТЕНОВНИШ ТВО И НАСЕЉА |
-препознаје народе и еничке заједнице у Републици Србији -именује главниград и веће градове на територији Србије и зне да их покаже на географској карти -разликује врсте и типпве насеља у Србији |
-схвата дасе подаци остановништву, његовим одликама и структури добијајунаоснову пописа становништва -уме да израчуна просечну густину насељености на основу података о површини територије Србије и броја њених становника -зна щта се ппдразумева ппд структурпм станпвнищтва и мпже да наведе све структуре станпвнищтва Србије |
-зна да објасни појмове наталитет, морталитет и природни прираштај -анализира податке природног кретања становништва дате у табелама и изводи закључке -разуме узроке и последице миграционих кретања становништва Србије -идентификује историјске периоде масовних миграција становништва Србије, наводи њихове правце и узроке. -објашњава када и зашто су биле масовне миграције из села |
-Корист различите изворе података,анализира и презентује податке о природном кретању становништва дате у табелама и изводи закључке -самостално тумачи узроке и последице миграционих кретања становништва Србије - анализира историјске периоде масовних миграција становништва Србије, наводи њихове правце и узроке и објашњава последице тих миграција |
у градове и какве су њихове последице -уме да анализира табеле и полно-старосне пирамиде и изводизакључке -. уме да повезује географска знања са знањима из другихпредмета -ппзнаје и уважава разлишитпсти нарпда и култура. |
-самостално објашњава када и зашто су биле масовне миграције из села у градове и какве су њихове последице -Уочава законитости полностаросне пирамиде и изводизакључке -. уме да повезује географска знања са знањима из другихпредмета -Схвата важнпст и уважава разлишитпсти нарпда и култура. |
||||
ПРИВРЕДА СРБИЈЕ |
-дефинише појам привреда и дели привреду на привреднеделатности,привредн е гране и секторе привреде -именује гране пољопривреде (земљорадња, сточарство, лов и риболов), описује њихов развој и наводи основне одлике -наводи значај шума (огрев, дрвна индустрија, индустрија целулозе и папира, екологија, туризам, здравље, заштита насеља, култура...) -именује енергетске изворе минералног порекла, црне метале, руде обојених метала, племените метале, ретке и радиоактивне метале -именује гране индустрије (рударство, енергетика, црна и обојена металургија, машинска индустрија, електроиндустрија, хемијска индустрија, индустрија грађевинског материјала и неметала и лака индустрија) -именује гране лаке индустрије |
-наводи фазе развоја привреде Србије и описује одлике сваке фазе -препознаје и наводи природне и друштвене факторе који утичу на развој привреде у целини -описује основне одлике и специфичности унутрашње и спољне трговине Србије -именује туристишке регије Србије (планинска, панпнска), туристишка ппдрушја и места, класификује их и пписује |
-разуме важност одрживог коришћења природних ресурса -описује друмски, железнички, речно-каналски и ваздушни саобраћај у Србији и наводи предности и недостатке за сваку грану саобраћаја -објашњава утицај и значај спољне трговине на прилив девизних средстава у нашу земљу -објашњава привредни значај туризма и утврђује перспективе развоја -зна нашине защтите и раципналнпг кприщћеоа прирпдних ресурса |
-објашњава разлоге и потребу бржег развоја и унапређивања пољопривредне производње у Србији -схвата значај одрживог коришћења природних ресурса -самостално објашњава друмски, железнички, речноканалски и ваздушни саобраћај у Србији и наводи предности и недостатке за сваку грану саобраћаја -процењује утицај и значај спољне трговине на прилив девизних средстава у нашу земљу -Схвата важност иобјашњава привредни значај туризма и утврђује перспективе развоја -смпсталнп, у пару или групи презентује нашине защтите и раципналнпг кприщћеоа прирпдних ресурса |
(прехрамбена, текстилна, индустрија коже, гуме и обуће, дрвна, индустрија дувана, лака хемијска индустрија), наводи њихове сировине и лоцира територијални размештај производње -зна ппделу туризма :дпмаћи, инпстрани, излетнишки, екскурзипни, стаципнарни, планински, баоски, лпвни и рибплпвни, градски, сепски |
|||||
ЗАВИЧАЈНА ГЕОГРАФИЈА |
-одређује гепграфски пплпжај Опщтине Раша на гепграфскпј карти Србије |
-описује основне прирпдне и друщтвена пдлике Опщтине Раша и навпди перспективе оегпвпг развпја |
-описује основне прирпдне и друщтвена пдлике Опщтине Раша и навпди перспективе оегпвпг развпја |
-објашњава удео прирпдних прпцеса и друщтвенп- екпнпмских утицаја упбразпваоу и препбражају Опщтине Раша. |
|
СРБИ ВАН ГРАНИЦА СРБИЈЕ |
- -именује суседне државе у којима живе Срби -именује европске и ваневропске државе у којима живе Срби -прпналази на карти Еврппе и света државе у кпјима живе Срби |
-знати узроке миграција српског становништва кроз одређене историјске периоде -навести ппследице исељаваоа српскпг станпвнищтва из земље матице |
-разуме потребу пдржаваоа и унапређиваоа екпнпмских и културних веза између нащих исељеника и Србије -анализира табеле дате у Учбенику и извпди закљушке -Ппзнаје регије у суседним државама у кпјима живе Србии потребу одржавања и унапређивања економских и културних веза између наших исељеника и Србије |
Познаје регије у суседним државама у којима живе Срби повезивања држава Европе -Самостално објашњава унапређивања економских и културних веза између наших исељеника и Србије |
|
СРБИЈА У САВРЕМЕНИ М ИНТЕГРАЦИЈ СКИМ ПРОЦЕСИМА |
¶ -зна да се крпзделпваоемеђунарпднихпрган изација унапређују ппщтпваоа права и пснпвних слпбпда. |
-објашњава и разуме појмове интеграција и глобализација -разуме значај међународних организација у одржавању мира, безбедности и развијању пријатељских односа међу народима -разуме значај политичког и економског повезивања држава Европе |
-објашњава и разуме појмове интеграција и глобализација -разуме значај међународних организација у одржавању мира, безбедности и развијању пријатељских односа међу народима -разуме значај политичког и економског повезивања земеља Европе. |
-Самостално тумачи Појмове: интеграција и глобализација -Схвата важност и значај међународних организација у одржавању мира, безбедности и развијању пријатељских односа међу народима -Анализира значај политичког и економског повезивања |
|
-разуме знашај Еврппске уније у унапређеоу екпнпмије и спцијалнпг статуса земаља шланица |
-разуме знашај Еврппске уније у унапређеоу екпнпмије и спцијалнпг статуса земаља |
држава Европе -Сампсталнп тумаши знашај Еврппске уније у унапређеоу екпнпмије и дпбрпбити грађана земаља шланица. |
|||